Behandelingen

In onze praktijk worden zowel kinderen als volwassenen behandeld voor de reguliere tandheelkunde. Hierbij kunt u denken aan periodieke controles, gebitsreiniging, vullingen, wortelkanaalbehandelingen en (gedeeltelijke) kunstgebitten.
Bovendien kunt u bij ons terecht voor implantaten en kleine chirurgische ingrepen.
Een doorverwijzing naar een kaakchirurg is dus niet altijd noodzakelijk.
Hieronder zijn een aantal behandelingen uitgelicht. Vraag uw tandarts desgewenst voor meer informatie.

Wortelkanaalbehandeling

Door tandbederf, een diepe/lekkende vulling of een harde klap op uw tand kan uw tandweefsel ontstoken raken. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook hevige pijnklachten komen voor.
Uw tandarts moet het ontstoken/dode tandweefsel verwijderen door een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Ontstoken tandweefsel geneest namelijk niet meer. Het is een onomkeerbaar proces.
Uw tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maakt uw tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn.

Parodontitis en tandvleesbehandelingen

Bloedend, rood of gezwollen tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees. De ontsteking van het tandvlees kan zich uitbreiden naar het kaakbot. Door de ontsteking laat het tandvlees los van de tanden en kiezen. De ruimte (pocket) tussen de tand en het tandvlees wordt dieper. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden naar het kaakbot. Daardoor laat het tandvlees nóg verder los. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. Het gevolg hiervan is dat er nog diepere pockets ontstaan en het tandvlees kan gaan terugtrekken. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot heet parodontitis. Om de ernst van een ontsteking vast te stellen moet de tandarts of mondhygiënist de ruimten tussen de tanden en het tandvlees (pockets) opmeten. Dat doet hij met een zogenoemde pocketsonde bij alle tanden en kiezen. Met de meting bepaalt hij per tand of kies de ernst van de ontsteking. Bij gezond tandvlees is een pocket maximaal 3 mm en bloedt niet. Ontstoken tandvlees geeft pockets tot 5 mm. Verder gevorderde ontstekingen hebben nog diepere pockets, vaak van 6 mm of zelfs nog meer. Dan is er ook sprake van botafbraak. Na een volledige meting wordt bij iedere tand het worteloppervlak grondig gereinigd en het tandsteen uit de pockets verwijderd. Tenslotte kan na een evaluatieperiode een herbeoordeling plaatsvinden met de bijbehorende nazorg om te bezien of de ontstekingen verminderd zijn.

Implantaten

Een implantaat kunt u het beste vergelijken met een kunstwortel en wordt als een schroef in de kaak gebracht. Implantaten worden gemaakt van een lichaamsvriendelijk materiaal zoals titanium. Het implantaat biedt houvast voor een kroon, brug of overkappingsprothese.
Het plaatsen van een implantaat gaat als volgt. Eerst krijgt u een plaatselijke verdoving rond de plaats waar het implantaat komt. Daarna wordt het tandvlees op de plek waar het implantaat moet komen losgemaakt, zodat het kaakbot zichtbaar wordt. Dan wordt een gaatje in het kaakbot geboord. Daarin wordt het implantaat geschroefd of getikt. Tenslotte wordt het tandvlees weer gehecht.

Vraagt u gerust naar de mogelijkheden voor uw gebit.

Reacties gesloten